Sejarah Penerokaan Teluk Intan.
Bahan fakta dan kajian saya kongsikan kepada semua dari link di atas.
Lebih
sekurun yang lampau tapak mercu tanda ini adalah sebuah terusan laluan
diantara Durian Sebatang (tebing Sungai Bidor) ke Sungai Perak
(berhampiran Balai Polis lama) yang dibina oleh Mak Intan dengan para
pengikutnya, tapak Menara Condong ini dibina pada bekas terusan tersebut
setelah ianya dikambus.
Mak
Intan adalah seorang janda yang dikatakan mempunyai rupa paras yang
cantik, beliau adalah seorang saudagar yang berasal dari Mandahiling,
Sumatera. Beliau adalah peneroka yang membuka Teluk Intan disekitar awal
abad ke 19. Pada waktu itu, kawasan yang diterokai oleh Mak Intan
dikenali sebagai Pekan Mak Intan.
Berikutan
penerokaan ini, ramailah orang seberang berketurunan Rawa, Mandahiling,
Minangkabau, Kampar dan kemudian India-Bombay datang mendiami kawasan
yang baru diterokai itu, kebanyakan daripada mereka adalah para pedagang
barangan tradisi seperti rempah ratus, kain, inggu, kacip, parang dan
sebagainya. Menyedari hakikat inilah pembinaan laluan air dilaksanakan
bagi memudahkan para pedagang membawa bahan dagangan ke Sungai Perak
sekaligus membelah pekan Mak Intan menjadi sebuah pulau. Seterusnya, setelah
Inggeris mengambil alih kuasa pentadbiran pekan Melayu sekitar 1880-an
mereka telah merancang membesarkan pekan tersebut dan langkah pembesaran
ialah dengan menimbus terusan Mak Intan. Beberapa tahun kemudian,
diatas penambakan tanah gambut itulah didirikan bangunan tersebut
setinggi 85 kaki dari paras muka bumi.
Semasa
pemerintahan Jepun, bangunan ini telah digunakan oleh askar-askar Jepun
sebagai menara kawalan bagi memerhatikan kedatangan musuh dan ianya
telah merosakkan sebahagian bangunan tersebut terutama di bahagian
atasnya.
Menara
Condong Teluk Intan atau dikenali sebelumnya sebagai Jam Tinggi dibina
pada 1885 untuk menjadi tangki air sekiranya berlaku kemarau dan juga
berperanan sebagai penentu waktu “Time Keeper” penduduk bandar Teluk
Intan, Perak. Pada asalnya, bangunan ini dibina menegak oleh
arkiteknya, Leong Choon Cheong namun ianya mula condong setelah berlaku
banjir besar pada tahun 1889 dan 1895.
Menara
ini terletak di antara pertemuan dataran segi empat, iaitu Jalan Pasar
dan Jalan Ah Cheong dengan Jalan Selat dan Jalan Bandar dikiri dan kanan
menara.
Sesuai dengan
usianya menjangkau lebih 100 tahun, bangunan bersejarah ini pernah
dilanda pelbagai kenangan diantaranya adalah pada tahun 1889 dan 1895
banjir besar telah berlaku sekaligus menenggelamkan bangunan tersebut,
peristiwa ini adalah faktor yang menyebabkan bangunan tersebut condong
dan menjadikannya lebih unik.
Selain
itu, faktor yang menyebabkan Menara Condong Teluk Intan ini condong
adalah kerana ianya didirikan di atas struktur tanah yang lembut
disamping itu terdapat bebanan tangki yang menakung air yang telah
menyebabkannya condong sedikit ke arah barat laut.
Keunikan Menara Condong.
Bangunan
tiga tingkat ini memiliki 110 anak tangga yang menghubungkan setiap
aras yang tingginya 15.5 kaki. Jika dilihat dari luar bangunan, ianya
seolah-olah mempunyai tujuh tingkat. Struktur bangunan ini diperbuat
daripada batu dan kayu, setiap tingkat dilengkapi lorong jalan enam kaki
lebar berdindingkan tembok rendah dua kaki yang dihiasi dengan batu
berwarna hijau. Atap di bahagian atas dan tepinya pula menggunakan
genting.
Tangki
air terletak di aras tiga, ianya diperbuat daripada kepingan keluli
setinggi 16 kaki dengan muatan 680 kaki padu. Lapisan bawah bangunan ini
berukuran garis pusat 43 kaki dan menguncup ke atas 27 kaki. Apabila
diteliti, didapati pengaruh senibina Cina yang paling kuat pada Menara
Jam Condong. Ini adalah kerana ia berkonsep sebuah “Pagoda”. Walaupun
pembinaannya pada zaman pemerintahan British, namun pengaruh Cina,
penderma dan kontraktor telah berjaya dalam memperjuangkan budaya untuk
dihayati. Ini jelas didapati pada fasad bangunan menara jam ini seperti
gerbang, bumbung genting dan hiasan jubin dan sebagainya yang
menunjukkan kekayaan budaya dan senibina Cina.
Terletak
di suatu sudut Jalan Selat bersebelahan Jalan Pasar, seolah-olah
merelakan kedudukannya di tengah bandar dan menjadi mercu tanda sejarah
yang sudah berusia lebih satu abad.
Ketika
dibina pada tahun 1885, ia dikenali sebagai Jam Tinggi kerana memiliki
sebuah jam yang masih berperanan hingga ke hari ini. Apabila bangunan
ini telah condong sedikit ke arah barat laut, ia mula dikenali dengan
jolokan Menara Condong lantas menempah gelaran menara condong kedua di
dunia selepas Menara Pisa di Itali.
Orang
yang bertanggungjawab membinanya ialah seorang pemborong bernama Choong
Cheong atau Ah Cheong yang mendapat inspirasi bangunan pagoda di negeri
China.
Tujuan
asal pembinaannya ialah bagi menempatkan sebuah tangki air. Air
daripada tangki ini digunakan oleh penduduk setempat sekiranya berlaku
kemarau atau sebagai keperluan memadam api sekiranya berlaku kebakaran
kerana pada waktu itu bandar ini tidak mempunyai perkhidmatan bomba.
Sesuai
dengan usianya menjangkau lebih 100 tahun, bangunan bersejarah ini
pernah dilanda pelbagai kenangan diantaranya adalah pada tahun 1889 dan
1895 banjir besar telah berlaku sekaligus menenggelamkan bangunan
tersebut, peristiwa ini adalah faktor yang menyebabkan bangunan tersebut
condong dan menjadikannya lebih unik.
Lebih
sekurun yang lampau tapak mercu tanda ini adalah sebuah terusan laluan
diantara Durian Sebatang (tebing Sungai Bidor) ke Sungai Perak
(berhampiran Balai Polis lama) yang dibina oleh Mak Intan dengan para
pengikutnya, tapak Menara Condong ini dibina pada bekas terusan tersebut
setelah ianya dikambus.
Mak
Intan adalah seorang janda yang dikatakan mempunyai rupa paras yang
cantik, beliau adalah seorang saudagar yang berasal dari Mandahiling,
Sumatera. Beliau adalah peneroka yang membuka Teluk Intan disekitar
awal abad ke 19. Pada waktu itu, kawasan yang diterokai oleh Mak Intan
dikenali sebagai Pekan Mak Intan.
Berikutan
penerokaan ini, ramailah orang seberang berketurunan Rawa, Mandahiling,
Minangkabau, Kampar dan kemudian India-Bombay datang mendiami kawasan
yang baru diterokai itu, kebanyakan daripada mereka adalah para pedagang
barangan tradisi seperti rempah ratus, kain, inggu, kacip, parang dan
sebagainya.
Menyedari
hakikat inilah pembinaan laluan air dilaksanakan bagi memudahkan para
pedagang membawa bahan dagangan ke Sungai Perak sekaligus membelah pekan
Mak Intan menjadi sebuah pulau. Walaubagaimanapun setelah Inggeris
mengambil alih kuasa pentadbiran pekan Melayu sekitar 1880-an mereka
telah merancang membesarkan pekan tersebut dan langkah pembesaran ialah
dengan menimbus terusan Mak Intan. Beberapa tahun kemudian, diatas
penambakan tanah gambut itulah didirikan bangunan tersebut setinggi 85
kaki dari paras muka bumi.
Semasa
pemerintahan Jepun, bangunan ini telah digunakan oleh askar-askar Jepun
sebagai menara kawalan bagi memerhatikan kedatangan musuh dan ianya
telah merosakkan sebahagian bangunan tersebut terutama di bahagian
atasnya.
Bangunan
tiga tingkat ini memiliki 110 anak tangga yang menghubungkan setiap
aras yang tingginya 15.5 kaki. Jika dilihat dari luar bangunan, ianya
seolah-olah mempunyai tujuh tingkat.
Struktur
bangunan ini diperbuat daripada batu dan kayu, setiap tingkat
dilengkapi lorong jalan enam kaki lebar berdindingkan tembok rendah dua
kaki yang dihiasi dengan batu berwarna hijau. Atap di bahagian atas dan
tepinya menggunakan genting.
Tangki
air terletak di aras tiga, ianya diperbuat daripada kepingan keluli
setinggi 16 kaki dengan muatan 680 kaki padu. Lapisan bawah bangunan
ini berukuran garis pusat 43 kaki dan menguncup ke atas 27 kaki.
Menyedari
akan keunikan dan sejarah yang tersendiri bangunan tersebut, pada tahun
1997 pihak Majlis Daerah Hilir Perak telah mengambil inisiatif untuk
membina sebuah dataran disekeliling bangunan tersebut dan
langkah-langkah pemuliharaan akan terus dijalankan bagi menjadikan ianya
satu daya tarikan kepada pelancong dari dalam dan luar negara.
http://ms.wikipedia.org/wiki/Teluk_IntanTeluk Intan
Bandar Teluk Intan terletak di selatan negeri Perak, merupakan pusat pentadbiran dan bandar terbesar di daerah Hilir Perak.
Teluk Intan dilingkungi oleh aliran Sungai Perak dan Sungai Bidor. Bandar ini adalah bandar yang terbesar di selatan Perak berbanding dengan Kampar, Tapah, Hutan Melintang dan Bagan Datoh. Dari segi kedudukan bandar di Malaysia. Di Perak menduduki tempat ketiga terbesar.
Bandar terdekat yang lain ialah Sabak Bernam, Bagan Datoh, Bidor, Tapah, Kampar dan Lumut. Bandar ini disambungkan dengan Lebuh raya Kayan ke Manjung, Lumut dan Pulau Pangkor. Laluan ke Tapah dan Bidor.
Teluk Mak Intan
Nama
Teluk Mak Intan diambil dari seorang janda yang dikatakan mempunyai
rupa paras yang cantik iaitu Mak Intan, beliau adalah seorang saudagar
yang berasal dari Mandahiling, Sumatera. Beliau adalah peneroka yang
membuka Teluk Intan di sekitar awal abad ke-19. Pada waktu itu, kawasan
yang diterokai oleh Mak Intan dikenali sebagai Pekan Mak Intan.
Berikutan penerokaan ini, ramailah orang seberang berketurunan Jawa,
Rawa, Mandahiling, Minangkabau, Kampar dan kemudian India-Bombay datang
mendiami kawasan yang baru diterokai itu, kebanyakan daripada mereka
adalah para petani dan para pedagang barangan tradisi seperti rempah
ratus, kain, inggu, kacip, parang dan sebagainya. Berkuatkuasa 1 Januari
1982, bandar ini bertukar nama dari Teluk Anson kepada Teluk Intan.[2][3]
Info Lain
- Nama asalnya ialah Teluk Ma Hitam.
- Nama asalnya Teluk Mak Intan. Seorang gadis bernama Intan dari sebuah keluarga keturunan Sumatera yang berpengaruh. Bapanya berulang-alik dari Sumatera ke sini untuk berniaga kain batik. Gadis ini mandi di tebing Sungai Perak bersama-sama rakan-rakannya. Cincin pemberian ibunya telah tenggelam dan lenyap di dalam lubuk Sungai Perak. Sejak itu diberi nama Teluk Mak Intan. Kemudiannya Telok Mak Intan telah ditukar nama kepada Teluk Anson sempena nama Jeneral Archibald Anson iaitu gabenor Inggeris yang datang ke Telok Mak Intan pada masa itu. [4]
Muka bumi
Muka buminya mendatar dan hanya di Changkat Jong dan Tapah agak tinggi sedikit. Tanah jenis aluvium, hasil limpahan lombong bijih timah daripada Batang Padang dan Lembah Kinta. Airnya keruh. Dahulu, likuan Sungai Perak di Teluk Intan ini penuh dengan hutan nipah dan bakau sehingga tahun 1970. Seberang Teluk Intan mengeluarkan atap nipah dan kayu bakau.Cara ke sana
Ada 5 jalan bertumpu ke bandar Teluk Intan.- Dari arah Plaza Tol Tapah, Tapah Road, Chenderong Balai dan Kampung Gajah.
- Dari arah Plaza Tol Bidor dan Kuala Lumpur
- Plaza Tol Kampar dan Kuala Lumpur.
- Dari arah Hutan Melintang, Sabak Bernam dan Bagan Datoh serta Klang.
- Dari Sitiawan dan Lumut melalui Lebuh raya Kayan.
Sejarah ringkas
- 1874 John Anderson melaporkan Teluk Intan adalah satu penempatan terawal di Hilir Perak selain Pasir Berdamar, Batak Rabit dan Durian Sebatang.
- 1875 Teluk Intan menjadi pusat pentadbiran dan pengkalan oleh penjajah Inggeris setelah termeterinya Perjanjian Pangkor 1874.
- Bandar ini lebih lewat berbanding Durian Sebatang, Pasir Bedamar dan Batak Rabit. Pada peringkat awal, Durian Sebatang adalah pusat pentadbiran sebagai pelabuhan untuk mengumpulkan bijih timah dari kawasan Batang Padang, Bidor dan Tapah.
- Residen British ke-3, Sir Hugh Low meminta jasa baik Gabenor Negeri Selat untuk mewujudkan bandar baru pentadbiran di Teluk Malunting (Teluk Mak Intan sebagaimana pelat Hugh Low).
- Ketika itu pemangku Gabenor Negeri Selat ialah General Sir Archibald Edward Harbord Anson (1826 – 1925). Anson setuju dengan cadangan Hugh Low, malah melukis pelan pertama bandar Teluk Intan. Anson dilantik sebagai pegawai daerah Teluk Intan dan bersara 1882.
- 15 Mac 1882 Bandar Teluk Anson diberi sempena namanya. Namanya diberikan oleh Hugh Low dalam persetujuan Majlis Negeri .
- Namun Durian Sebatang terus kekal sebagai penghubung kepada pemunggahan hasil tempatan terutama Bidor dan Tapah.
- Satu rancangan menyambungkan Teluk Anson dengan Durian Sebatang dan akan menyebabkan Teluk Anson menjadi sebuah pulau di dalam Sungai Perak.
- 1884 pemangku Residen Perak Frank Swettenham musykil dengan cadangan terusan ini.
- 1880-an zaman kereta api di Perak telah menyebabkan peranan sungai sebagai jalan perhubungan telah berubah. Stesen kereta api dan pelabuhan yang kukuh dibina di Batak Rabit. Pelabuhan ini sibuk sehingga Perang Dunia Kedua.
Peranan pelabuhan Teluk Intan kedua penting selepas Pelabuhan Klang (Port Swettenham) dari tahun 1934 hingga 1940. Teluk Intan lebih penting berbanding dengan pelabuhan Pulau Pinang, Prai dan Port Dickson.
- 1938 Teluk Intan dijadikan Bandar Diraja untuk Raja Muda Perak sehingga kini. Penetapan itu dibuat oleh Sultan Iskandar Shah (1918- 1938) yang ketika itu menjadi Sultan Perak.
- Sultan Idris II menukar nama Teluk Anson kepada Teluk Intan semula.
- 1962 Majlis Bandaran Telok Anson ditubuhkan iaitu sebuah Lembaga Kerajaan Tempatan. Dilantik seorang Pegawai Daerah.
- 1970-an peranan Teluk intan sebagai stesen kereta api dan pelabuhan ditamatkan kerana Sungai Perak semakin cetek dan hakisan tebing sungai menyebabkan gudang-gudang runtuh ke dalam sungai.
- 5 April 1980 Majlis Daerah Hilir Perak ditubuhkan bagi mengurustadbir kawasan Langkap, Chui Chak, Pelawan, Batu Dua Belas.
- Majlis Bandaran Teluk Intan lebih aktif dan tertakluk kepada :
- Akta Kerajaan Tempatan 1976
- Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976
- Akta Jalan , Parit dan Bangunan 1974
- 23 April 2003 Majlis Perbandaran Teluk Intan telah dinaiktaraf daripada Majlis Daerah Hilir Perak setelah mendapat kelulusan jemaah menteri.
- Majlis Perisytiharan telah disempurnakan oleh DYMM Paduka Seri Sultan Perak pada 4 April 2004.
Menara Jam Condong Teluk intan
Menara ini menjadi titik tumpu kepada bandar Teluk Intan. Uniknya condong seperti Menara Pisa di Itali. Dibina pada tahun 1885 oleh Leong Choon Choong, setinggi 85 kaki dan ada 110 anak tangga.Ia merupakan takungan air sebelum adanya Tangki Air Changkat Jong. Bangunan ini 3 tingkat dilengkapi dengan jam besar dan mengikut seni bina menara-menara di China. Kini, menara ini tidak digunakan lagi. Di bahagian bawahnya telah dihiasi dengan lanskap yang indah seperti pasu bunga, lantai marmar dan kerusi rehat untuk bersantai seisi keluarga.
Pernah digunakan oleh Lembaga Perancang Keluarga Negara dan Persatuan Pengakap Teluk Intan.
No comments:
Post a Comment